Det går faktiskt alltid att nå bättre ekonomiskt resultat - att bli ett vinnande företag.
Det är lätt att bli hemmablind och fortsätta göra det man lyckats bra med, det vill säga göra mer av samma sak. Men kommer man inte vidare så gäller det att tänka nytt.
Då kan det vara tid att ta in en extern konsult som har en erfarenheter från den här typen av situationer och som kan hjälpa till att få fram det som behöver åtgärdas och sen också hjälper till att implementera det nya som framkommer.
Företaget/klienten ser sitt företag och sin verksamhet inifrån och ut.
Min metod är att se företaget utifrån och in.
Utgångspunkten är att fastställa vad företaget tjänar pengar på och tydliggöra vilka produkter eller tjänster är det som kunderna köper och betalar ett sådant pris för att det blir en vinst. Genom att börja i kund/vinst-ändan så kan ett kreativt anslag sedan ge idéer och förslag hur intäktssidan ska förstärkas och utökas och hur den del som är mindre, eller inte alls, lönsam hur den delen ska behandlas.
Genom att systematiskt på det sättet gå igenom verksamheten, utifrån och in, och kreativt se möjligheter och hjälpa till så de också blir implementerade ger successivt ett bättre och bättre ekonomiskt utfall.
En central roll i arbetet har det motiverande klimat som uppstår i företaget för det är kul att se nya möjligheter i det egna företaget, och för mig är det stimulerande kunna visa på att det faktiskt går att få ut mer av befintliga resurser.
Min metod ger på det sättet under arbetets gång upphov till möjligheter som kan testas och de som funkar kan direkt sättas i arbete utan att först göra en analys och producera en rapport. Det är just detta att ta förbättringen steg för steg som gör att man hela tiden kan se resultatet av arbetet. Väl framme kan det innebära att klientens företag fått en helt ny strategi och arbetar på ett nytt sätt och viktigast tjänar garanterat mer pengar!
Väl framme är det sedan tid för ett nytt projekt - för det går faktiskt alltid att nå bättre ekonomiskt resultat.
Nyckelord: Kreativitet, struktur, systematik, erfarenhet, bättre ekonomiskt resultat.
Börje Paulsson
Kommentarer
Skicka en kommentar