Det handlar till slut alltid om resultat och att nå mål.

Har man inga mål och så når man inga resultat. Och mål har vi alla om det gäller personliga mål som att spara till något eller som alltid på företaget att skapa bättre resultat för att nå ett långsiktigt planerat mål.

Mitt sista uppdrag hade en självklar målsättning. Efter fyra (4!) förlustår på raken blev jag tillfrågad om jag ville ta mig an uppdraget att i ett Turn Around projekt få företaget på svarta siffror och att det åter skulle gå med vinst.

Av förklarliga skäl efter fyra förlustår var likviditeten körd i botten och styrelsen undrade om jag var villig att dela risk genom att ta en del av min ersättning som vinst om jag lyckades med min insats.

Efter sex (6!) månader fick jag ordning på ekonomin och företaget tjänade åter pengar och visar vinst. I ett så pressat läge är det faktiskt lättare att göra rätt saker snabbt när alternativet pekar mot konkurs. Så jag tog en risk med ett väldigt entydigt mål – vänd förlust till vinst och gör det så snabbt som möjligt så vi inte går i konkurs.

Men även om ett företag tjänar bra med pengar så kan man tjäna ännu mer. För det säger min erfarenhet att det alltid går att göra saker bättre, det gäller bara att höja ribban och sätta högre mål och skapa bättre resultat.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen