Nu när pandemin börjar klinga av är det tid att blicka framåt för nu uppstår nya möjligheter

Flera delar av ekonomin har legat nere eller gått på sparlåga vilket gör att när det nu börjar ljusna och pandemin lättar av alltmer, så kommer mer och mer av det som legat nere att dra igång, och då utlöses en kedjereaktion i hela samhället ekonomi - som det klart gäller att fånga upp.

Jag tror att vi kommer att se kraftiga efterfrågeökningar och alla som är inom de branscher som drar igång kommer därför att gå en strålande tid till mötes. Därför kan det vara läge att se över allt från affärsmodell till strategi till resurser och kapacitet att kunna leverera.

Att skapa ett vinnarföretag är inte konstigare än att skapa ett vinnande fotbollslag. Man måste ha en bra tränare. I mitt fall handlar det om att klarlägga ett tydligt nuläge och i god samverkan ta fram en realistisk målbild. Sen börjar jobbet där jag tillför systematik så vi faktiskt jobbar mot det uppställda målet. Viktigt där är att jag också tillför en struktur för hur vi jobbar vilket innebär att vi har en kommunikation som funkar både externt och internt och ett uppföljningssystem som är inriktat på resultat. Ett resultat som också mäter på kund så vi vet vilka kunder/marknader är det som vi tjänar pengar på och vilka är det som vi eventuellt förlorar pengar på.

Med en sådan konsekvent "träning" är grunden lagd för att bli ett vinnarföretag och jag vet från min erfarenhet att om man bara håller i ett sådant arbetssätt så kommer det att leda till ökat kundfokus och förståelse för kundnyttans betydelse för resultatet. Ett typiskt tecken för ett vinnarföretag är just detta att alla i företaget förstår att vi är där för att skapa kundnyttan och att kunden är det viktigaste vi har och som vi ska värna om. 

Görs detta på rätt sätt så kommer företaget att bli en vinnare på sin marknad och ett första val när kunderna väljer leverantör till sina inköp. Det är dit min insats som "tränare" strävar och har som målsättning - och jag har gjort det förut!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen